Å lage en konkurranse om Norges styggeste hund – hvor forb…. lavt går det an å synke.
For det første, det VG kaller for stygge hunder har som regel en eller flere genetiske eller medfødte feil/lidelser som gjør at utseendet deres skiller seg fra rasens standard (hvis den er renraset da). Dette er ikke noe hunden kan noe for. En sterkt underbitt hund ha store problemer med å få i seg riktig, eller nok mat pga underbittet sitt. Ofte har disse hundene andre sykdommer i tillegg, og dette skal det konkurreres om?
For det andre så strider det mot dyrevernloven – i mine øyne ihvertfall.
Jeg vil derfor oppfordre alle om å boikotte “dyremishandlingen” som pågår på VG-nett.
PS: Her på bloggen blir vi oppfordret av VG til å melde fra om innlegg som feks er støtende(krenkende/upassende, hvor kan vi melde fra om at VG selv er støtende/krenkende/upassende?
Er det dyrevennlig og etisk riktig å kåre Norges styggeste hund?(answers)



104 kommentarer In " FY SKAM TIL VG!!! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 4th 2010 at 5:04 pm
Jaså, de hiver seg på den idiotbølgen som heter “La oss amerikanisere Norge,” de også.
Den der boikotter jeg GJERNE!!!!
Du kan pinge blogginnlegget (adressen) til twingly bloggsøk – se nederst på den sia du linket til… Og så må du hake på innpå bakrommet at hele innlegg skal vises på RRS eller no’ for at det skal bli registrert… men da får du flere til å lese det og ergo flere til å boikotte!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:12 pm
Har pinga, men fikk ikke komme på noe bakrom. Kan prøve igjen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:15 pm
Herved lanseres en ny konkurranse: “Stem på den styggeste VG-medarbeider”. Eller “VGs dummeste journalist”? Alle stemmer kan sendes i form av mail til Espen Egil Hansen. (ansv.red)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:23 pm
Jeg er så utrolig enig!
Smakløst bare det å lage en sånn konkurranse..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:24 pm
Akkurat som hundene kommer til å bry seg..
Samma f… det vel? Jeg lurer på hvordan norges styggeste hund ser ut.
——————————————-
Poenget mitt er vel at jeg ikke mener man skal belønne sykdom eller “skavanker” på dyr. (Forresten så synes jeg ingenting om “skjønnhetskonkurranser” for mennesker heller.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:25 pm
Kan ikke annet enn å være enig med bloggeren. VG er med på å reklamere for hunder med genfeil. Der er en del mennesker som handler dyr på impuls. Når dyret ikke er interessant lenger blir det neglisjert.
Har aldri syntes noe om disse idiotiske amerikanske konkurransene og hadde håpet at nordmenn hadde mer respekt for dyr enn som så.
————————————————————
Du har skjønt det du
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:29 pm
Men i svarteste da. Går det an???
Å skrive ett så selvhøytidelig blogginnlegg om noe så uskyldig. Dyremishandling??? Tror du bikkja leser VGnett?
Dette var noe av det dummeste jeg har lest.
—————————————————–
Nei, jeg tror ikke det, men håper eierne leser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:38 pm
kunne ikke vært mer enig !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:43 pm
Jeg så på de bildene og syntes alle var søte. Det er normale hunder knipset i sære øyeblikk
Sånn elelrs synes jeg ikke noe om konkurranser av den typen,- det er bare enda et område man måler skjønnhet kontra stygghet..som med mennesker, og se hva det medfører? Trynefaktoren er med på å avgjøre om folk får jobb..skjønnhetsoperasjoner og ditto inngrep er dagligdags..
nei, fy flate!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:48 pm
Ja kan tenke meg alle disse hundene får en stor physisk knekk når de leser dette.
Hunder er ikke som mennesker, de vet ikke om de blir dømt styggest eller penest. Kan ikke en gang sammenliknes med mennesker og nøyaktig hvilken del av dyrevernloven bryter VG i denne artikkelen?
————————————————————————–
Jeg sier ikke at dyrene får en alvorlig psykisk knekk.
Hva i loven? Muligens §§ 4, ,5 ,6 ,23 og 24.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:51 pm
Hei! ER helt enig i det du skriver her, og mener det samme som deg. Argh, jeg blir rasende. Linket til innlegget ditt på bloggen min, ta en titt hvis du vil!:)
———————————————————-
Heisan. Det skal jeg gjøre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 5:59 pm
Må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. På hvilken måte mener du dette skader hunder? Tror du kanskje at hunder sitter på nettet og leser aviser? “ånei, jeg er kåret til årets styggeste hund *snufs*”… Dette er så fjernt at det nesten ikke finnes ord for det. Det er ikke dyremishandling for det plager absolutt ingen dyr.
—————————————————–
Synes Elin, lenger nede her svarer deg bra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 6:07 pm
Neimen, det er da ikke VG som laget konkurransen.
———————————–
Faktisk så burde jeg ikke godkjent din kommentar siden du er fullstendig anonym, men jeg gjør det likevel.
Dette er kopiert fra stykket på vg.no: “VG Nett er på jakt etter norske hunder med lignende historier. Hunder som aldri vil gå til topps i noen skjønnhetskonkurranse. Men som likevel har åpenbare kvaliteter.”
Står det ikke der VG Nett?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 6:15 pm
Thrillseeker: Det er ikke snakk om at hundene blir lei seg av å bli kalt stygge.. Det er snakk om at hunder med ulike typer lidelser og misdannelser blir favorisert -det finnes faktisk folk som er syke nok til å avle fram slike hunder, det er rett og slett dyremishandling! Resultatet er dårlig tyggefunksjon,råtne tenner, øyeprolaps, kroniske betennelser, pustevansker, diverse leddlidelser +++ Lista er lang, og finnes allerede som en del av godkjente rasestandarder. Her oppfordres hundefolket til å favorisere enda mer ekstreme lidelser enn det som allerede er “godkjent”. Dette er ganske ille!
Synes heller VG kan skrive mer om arbeidet som faktisk blir gjort for å snu denne trenden..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 6:16 pm
Må bare si at jeg er enige med deg, burde f-n ikke vaere lov og lage slik konkurranse..!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 6:22 pm
Blir sint bare jeg ser overskriften. blir akkurat som “Hey, la oss ta bilder av handikappede, å stemme hvem som ser teitest ut” Dette blir for dumt, enda en minus til VG!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 6:29 pm
Hundene stiller ikke akkurat opp i noen konkurranser, de blir jo bare tatt bilde av, er kjempenysgjerrig på hvilken hund som er norges styggeste.
Nei, Boikott heller de store hundemessene der de trykker flere hundre hunder i ett lokale, og drar bikkja med seg gjennom røykfulle innganger og smale passasjer fulle av aggressive hunder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 6:32 pm
Et meget relevant spørsmål er jo om hundene tar skade av å delta i disse konkurransene. Hvis ikke; hvorfor skal dyrevernet blandes inn?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 6:36 pm
Til dere som ikke fatter pointet med innlegget: Mennesker har i alle tider avlet på det som skiller seg ut, helt siden vi begynte å ha husdyr. Det er derfor vi har så himla mange snåle raser – og mange av rasene har blitt så hardt avla på at det har gått utover kroppsfunksjonene. Bikkjer med så inntrykka tryner at de har pusteproblemer. Bikkjer med så kulerunde øyne at de kan faktisk FALLE UT av øyehulene hvis bikkja blir for opphisset. Er det dyrevennlig? Slike konkurranser trigger alltid noen til å avle fram et eller annet for å vinne om noen år.
Å tro at forfatteren av innlegget er redd for at bikkja skal lese artikkelen og bli såret viser jo bare hvilket nivå DIN iq er på når du legger igjen en tåpelig kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 7:08 pm
Disse kåringene for min del taes med ironi. Tror ingen har ment det på den måten du fremstiller det. Såklart forstår jeg synspunktet ditt, men ærlig talt.. Hunden forstår jo ingenting av saken og har ikke blitt såret på noen som helst måte av det..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 8:02 pm
Surmuling! Gi deg! Dyrevern…bruk heller vettet på noe annet fornuftig enn å klage på vg nett for en harmløs
konkurranse!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 8:20 pm
Jeg er så enig med forfatter av innlegget… Og etter å ha lest måtte jeg bare gå inn å se på bildene… Mange av hundene er jo bare ufotogene i det øyeblikket bildet har blitt knipset
Og mange av hundene er bare døds søte! Men så synes jeg at alle dyr ( så å si ) er utrolig søte på hver sin måte..
Er veldig imot det å drive avl på hunder, det er jo så mange hunder som ikke har det bra og ikke har noe hjem, som er i omplasseringshjem eller blir solgt og byttet bort som om de var en gjenstand. Hjelp de først før man avler frem flere…
DET kan kanskje VG skrive litt mer om? Solplassen er noe som kanskje de kan skrive om… Eller Dooa? Hjelpesentret for omplassering av katter. Hadde vært fint
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 8:54 pm
Til Aleksander:
Jeg synes ikke at jeg surmuler, men det er det kanskje du som gjør?
Og Kristine: tror ikke meningen er ironi heller jeg, bare rett og slett å ha det gøy på andres bekostning. Og når disse andre er dyr – da synes jeg det er på sin plass å si ifra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 9:06 pm
Forkastelig! Jeg blir saa eitrandes f….. naar jeg ser slikt. Dersom VG synes dette er bare for “moro”, har de et forvrengt syn paa hva som er moro!
Helt enig med deg i dette innlegget, og det er et kjempeviktig innlegg i tillegg! Stjerner denne!
————————————————————————-
Ja, der sa du det Leyla – et forvrengt syn på humor. Takk for støtten, og stjerner
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 9:07 pm
Akkurat det samme jeg tenkte da jeg så artikkelen!Enkelte har ikke respekt for dyr i det hele tatt..kvalmt.. Og fy eierne som sender inn bilder, noen av dyrene ser jo ut som de har vanskapelser
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 9:32 pm
Jeg tar det ganske så humoristisk. Noen ganger synes jeg at noen dyr faktisk er så bort i hampen skapt at de er vakre av den grunn
Selv om min hund kanskje ikke er landets styggeste, er den garantert den mest skremmende. Det har jeg Justisdepartementets godkjenning for å skrive, men verken bikkja eller jeg bryr oss synnerlig om den siden av saken
http://www.blogg.wolfdog.no/?p=5032
—————————————————————————
Enig med deg at noen dyr er naturlig rare, pussige eller merkelige, men dette er noe ganske annet. Her skal de liksom kåre Norges styggeste hund, og det refereres til tidligere hunder kåret i samme slags konkurranse i USA. En av dem, en nakenhund for noen år siden, døde ikke så lenge etter “kåringen”. Den hadde så utrolig mange sykdommer og skavanker at den ikke ble så gammel. Synet av den stakkars hunden, bildet av den gikk verden rundt på nett, og de fleste gjorde narr av den, det er en av de tingene jeg tenker på når jeg ser stykket i VG-nett. Derfor reagerer jeg som jeg gjør, og jeg skjønner jo AT andre har en annen mening, men skjønner ikke HVORDAN.
“Hunden” din var jo riktig så søt der den ligger og sover sammen med katten. Avl og hold av ulvehunder er en helt annen sak, og der må jeg si meg enig med Justisdepartementet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 9:50 pm
http://scheferhund.blogspot.com/
Da får du få verdens peneste hund her da. Min¨schafehund tispe på 7 mnd.
————————————————————-
Å, schaferhunder ER jo verdens vakreste hund – men det sier jeg bare fordi jeg har vokst opp med en som “søster”. Takk for at du delte
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 11:03 pm
Men likevel: Er dere klar over hvor grusomt avlet disse “friske” renrase-hundene er?
Hunder som vinner “verdens peneste hund” er som regel så avlet av de grader for å få frem trekk som for noen mener er pent nok for å vinne en eller annen slags skjønnhetskonkurranse. Disse trekkene gjør hundene syke!
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7569064.stm
Blandingsraser er faktisk en av de friskeste hundene i verden siden de ikke har avlet frem genfeil men heller følger naturlig utvalg. Mange av de “stygge” hundene er de som har det best!
——————————————————-
Er fullstendig klar over det, men fakta er at i USA’s konkurranser med dette tema så er 80 % av vinnerne renrasede. Dette er ikke noe mot blandingshunder, tvert imot.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 11:23 pm
““Hunden” din var jo riktig så søt der den ligger og sover sammen med katten. Avl og hold av ulvehunder er en helt annen sak, og der må jeg si meg enig med Justisdepartementet.”
Det kommer vel helst av at du i likhet med dept’et ikke aner hva en ulvehund er
—————————————
Ja der må jeg unnskylde meg hvis jeg har misoppfatta. Jeg trodde det var en slik ulvehybrid, men det er kanskje feil?? Beklager i tilfelle
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2010 at 11:25 pm
Det er ikke vg som har denne konkuransen da. Herregud! Det er en artikkel om verdens styggeste hund. Skjønner ikke hvorfor de sier norges styggeste, så du kan heller angripe det. For det er ikke DE som har denne konkuransen. Og er det så negativt? Hundene får et år gratis mat, og de lider ikke av det? Dette er hunder som blir elsket av eierne. De fleste ville ha avliva bikja for lengst. Skal du skrive hat om noe kan du skrive hat om det. Sjekk litt før du skriver noe sånt.
——————————————————————————
Heisan.
Du burde kanskje sjekke litt du også, for det står da svart på hvitt at VG Nett vil kåre Norges styggeste hund. Der er også en link til at folk kan sende inn bilder og tekst om sine kandidater.
Også står det om verdens styggeste hund i stykket, det gjør det. Men det er altså VG sin konkurranse dette her.
Og hva vet du om at de ikke lider av det? Slike fysiske skavanker, sykdommer, feilstillinger osv er vel ikke bra for hunden – eller hva?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 12:22 am
Uff, for en smakløs konkurranse.
Stakkars hunder, som må leve med slike skavanker og feil.
Atte det går ann, allså.
Fy…
————————————–
Ja Erta-Berta, den er rett og slett smakløs.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 2:06 am
Å herlighet, er du blitt dyrenes messias? Hah, tror ikke bikkja sitter og leser på vg nett. *klikk* *klikk* med musa –>” woff woff, de kaller meg stygg woff woff”. Men fra spøk til alvor. Bruk tiden din på noe mer fornuftig, for nå virker du kun som en tulling. Dyremishandling er noe vi skal ta på alvor, men dette har like mye med mishandling å gjøre som en full sjømann har med kvinnegruppa Ottar. Det blir som å skyte jetfly med sprettert å skulle argumentere mot denne helt uskyldige og morsomme artikkelen.
———————————————-
Jaja – det var dine ord. Innlegget er mine ord. Og hvis du oppfatter meg som en tulling så er det ditt problem. Tror ikke at du har skjønt noenting jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 6:13 am
Helt enig Lenesim. Også interessant idé av Ramlero med en konkurranse om “styggeste/dummeste VG-medarbeider”. Bare det ikke innebærer at en da synker ned på VGs nivå når det gjelder etikk og ansvarsløshet? For dette er her på et lavpanna bunnivå. Hva er hensikten? Å inspirere uansvarlige “oppdrettere” til å avle fram hunder som plages av fysiske skavanker, feilstillinger og sykdommer hele livet? Slikt er ikke morsomt for hundene. Og følgelig heller ikke for meg som leser. Trist å registrere at det finnes individer i norske medier anno 2010 som prøver gjøre slikt til “underholdning”. Var det Espen Egil Hansen som var ansvarlig redaktør for dette?
————————————————————-
Nei, vi vil jo ikke synke ned på det nivået, enig der.
Vet ikke hvem som er ansvarlig redaktør jeg, det er Vidar Enerstad som er “skribenten”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 7:21 am
Jeg synes dette er humoristisk, og skader ikke hundene! Har selv to deilige hunder, som gjerne kunne vært med i kåringen om jeg hadde fått et morsomt ansiktsuttrykk av dem på foto! Dette er jo ikke en skjønnhets/styggeste hund konkurranse egentlig, men mer en konkurranse i å få et bilde av hunden i et morsomt øyeblikk!:)
men er personlig veldig veldig opptatt av dyr selv, og er nok litt ace ventura! men denne konkurransen synes jeg bare er morsom.
——————————————————————–
Nei, der tar du vel litt feil. Overskriften sier: Hvem har Norges styggeste hund?
Og så er det sikkert et poeng at det kobles til konkurransen om Verdens styggeste hund. Da er det faktisk ikke morsomme uttrykk de er ute etter. Hvis det var det, så måtte de ha laget stykket på en annen måte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 8:35 am
hold en konkurranse om hvem som er styggest av VG sine medarbeidere, så skal vi se hva de synes..
jeg blir så forbanna!
—————————————————–
Synes ikke noe om det heller jeg da. Men sinna, ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 2:44 pm
kjære vene, hvor selvhøytidelig går det an å bli – selv for en kjæledyreier.
Hundene ER stygge, men sikkert høyt elsket av sine eiere. De har overhodet ikke vondt av å få sitt bilde i VG.
——————————————————————
Hva, eller hvem er selvhøytidelig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 3:24 pm
Wow… Kan du ikke lage en støttegruppe på facebook for trakasserte hunder eller noe sånt gjennom iphonen din?
————————————————————–
Hvorfor gjør du det ikke selv? Din ide, og jeg har ikke iphone……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 4:10 pm
Hahaha, dere kunne ikke tenkt dere å bruke kreftene på å faktisk verne om dyr som har blitt/er utsatt for dyremishandling, da, enn å kjefte online for dette?
Hundene er og blir (somregel) elsket av eierne sine uansett utseende, og dette er jo bare for morro skyld, hundene blir jo ikke lei seg av dette
Konse om det som faktisk ER dyremishandling, eller kjefte om at hunden KUNNE blitt trist av noe den aldri oppfatter? Satser på det første, jeg
——————————————————————————–
Hva vet du om jeg bruker krefter på å faktisk verne om dyr som har blitt/er utsatt for dyremishandling?
På min egen blogg, som jeg faktisk betaler for, velger jeg selv hva jeg vil skrive, og mine meninger er mine – ikke dine.
Jeg håper jo også, som du, at hunder (og alle andre dyr) blir elsket av sine eiere, det skulle bare mangle.
Jeg synes ikke det er moro i det hele tatt jeg, mange av hundene i lignende konkurranser som dette lider faktisk av en masse sykdommer og (gen)feil, og det mener jeg ikke man skal premiere i det hele tatt.
Og til sist: jeg har aldri skrevet her at “hundene blir lei seg for dette”, det er dine ord.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 5:58 pm
Ser ikke problemet. La oss få styggeste katt, styggeste hamster og styggeste gullfiskkonkuranse også. Hest nytter ikke, de er så stygge alle sammen at det ikke lar seg gjøre å kåre en “vinner”
———————————————————————–
Ja, du Adolph du Adolph
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 6:07 pm
Ser problemet med en slik konkurranse, da den kan ses i sammenheng med et virkelig stort problem, nemlig at vi mennesker er i ferd med å ødelegge hunden ved at vi avler frem feil hos hundene fordi vi da syns de blir sååå søøøte. Jeg så en britisk dokumentarfilm på nrk om dette for et halvt års tid siden. Jeg ble sjokkert! På hundeshow så vi at schäferhunder som knapt kunne gå ble premiert, fordi ledelsen i kennelklubben hadde fått for seg at dette var fint! Rhodesian ridgeback er populære pga stripen på ryggen. Dette er imidlertid en genfeil som det har blitt avlet videre på. Denne genfeilen kan føre til forferdelige lidelser hos de stakkars hundene.
Katastrofen, for hundene, kom da hunder gikk fra å være bruksdyr til å bli pyntegjenstander for fiffen. Flere veterinærer sa at hvis vi mennesker fortsetter på denne måten kan det ende med at vi må (og bør) avlive alle hunder. Organisert tortur som gjør meg flau over å være menneske!
PS: Så en filmavis for ikke lenge siden. Var vel fra slutten av 50-tallet eller tidl. 60-tallet. Vi fikk blant annet se et innslag fra en schäferklubb. Det slo meg hvor forskjellig dagens schäfere er i forhold til de jeg så på skjermen. Grotesk!
————————————————————————————-
Flott! Her peker du på noe veldig viktig, genfeil forårsaket av menneskenes lyst på dyr med spesielle egenskaper/utseender. Noe som alt for ofte skaper unødvendig lidelse for dyrene. Og dette synes ikke jeg bør premieres eller konkurresres om i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 6:50 pm
Hei!
Helt enig med deg! Tankeløst, i beste fall, av VG.
Jeg ønsker også at moderator setter flere innlegg om dyrevern på “førstesiden”! Heldigvis kom ditt på rulleteksten i alle fall.
Viktig innlegg – stjernesmell fra meg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 7:16 pm
Kjære vene. Jeg tror de fleste eiere melder på hundene sine av kjærlighet. MIn er like overbitt som Pabst er underbitt. Han har ingen fysiske plager og klarer seg like bra som andre hunder. Forskjellen er at han er enda mer spesiell og myyye penere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 7:54 pm
Slenger meg på bølgen av de som er enige med blogginnlegget. Å promotere genfeil og mangler som gjør hundenes liv tyngre (og det er fakta at mange hunder lider under dette pga avl), det er rett og slett idioti.
Men det ser jaggu ut som om du kanskje burde gjøre det klart i innlegget ditt at det er promoteringen av avling på genfeil du er imot, og ikke at hundene “blir såra”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 9:33 pm
Herregud for en tåpelig artikkel.
Denne konkuransen er utelukkende positiv for hunder. Disse hundene tar ikke noe skade som helst av en slik konkuranse, og slike konkuranser som dette kan bidra til at det blir satt større fokus på hunder (og andre dyr) Som lider pga medfødt sykdom/genfeil.
Denne konkuransen minnet hvertfall meg på at dyr også kan bli født lidende, og at disse også trenger omsorg.
Alle dyre-elskere burde takke VG for denne konkuransen, kanskje andre folk får øynene opp for dyr som lider av gitte sykdommer.
————————————————————————-
Men det er din mening……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 9:34 pm
Bikja mi ( Amstaff )… er rett å slett styggpen !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2010 at 9:49 pm
Hva er dette for noe tull? hva er vitsen med en slik kåring? Nei dette likte jeg ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 4:22 am
Haha, dette er drøyt. Hvordan er det mulig å ta noe så uhøytidelig som en kåring av Norges styggeste hund i en dårlig tabloidavis så høytidelig? Dette er som andre har nevnt utelukkende positivt for dyrene, dette setter fokus på dyr med slike lidelser. Hvordan dette kan kalles for dyremisshandling er for meg et stort mysterium. Hunden vil aldri finne det ut, og vil dermed på ingen måte ta skade av det.
Se foreksempel på kåringen i USA. Der får vinneren er premie som kan brukes til å rette opp de skavankene den har. En av vinnerne vant penger til å bruke på operasjoner mot hudkreften den hadde, og som gjorde den så stygg som den var. Dyremisshandlig? Neppe. Dyrevern? Ja.
Dette er bare en morsom liten kåring, at noen av dere tar dette så seriøst som dere gjør, gjør bare dette mye morsomere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 7:26 am
heheheh herregud folkens.. er dere virkelig seriøse når dere blir hissig over denne saken??!! må le av dere då… kan hunden dere lese eller? tok hunden deres det opp i ett familieråd ved middagsbordet?? KOM IGJEN…!!! skriv en bok om det eller begynn å grin i ett hjørnet! er en artig konkurranse! selv elsker jeg dyr, men syns vel dette er en artig konkurranse fordi om vel… for noen folk det finnes der ute.. det er en hund vi snakker om…og det finnes stygge hunder nett så det finnes stygge mennesker så shit happends=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 10:10 am
Hvis det er en ting som er sikkert her så er det at PABST driter 100% i hva vi mennesker kårer ham til. Han er sikkert ikke veldig mye på nett å leser hva vi skriver om ham heller. hehe. Bare han får stell og turen sin så er vel han fornøyd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 11:16 am
Så du skrev en kommentar om verdens styggeste hund som døde i ung alder like etter kåringen. Dette er feil, for denne hunden ble faktisk nesten 15 år..
http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=109775
Bortsett fra det er jeg enig i at man ikke skal øke lysten til å avle på hunder med medfødte feil, men likevel synes jeg er dette en ganske uskyldig konkurranse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 11:19 am
Fint at du tar det opp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 11:49 am
Det er rart å se at dere bruker så mye energi på en morsom konkurranse. Når det gjelder sykdommer pga innavl og overdreven avl på hunder og diverse andre dyr er det vell oppdrettere dere burde bruke tid på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 4:42 pm
Dere som liker denne, og lignende konkurranser har deres mening om det – og jeg har min mening. Og uansett hva dere har skrevet i kommentarer her så har jeg ikke forandret på min mening.
Jeg synes fremdeles det er uetisk og temmelig på kanten av hva man kan forsvare av underholdning på bekostning av dem som deltar i underholdningen.
Nesten alle hundene som har vært avbilda i forbindelse med slike konkurranser har en eller annen type feil. Det kan være genfeil, sykdom, innavl, skader eller en annen typefeil. Veldig mange av disse feilene/tilstandene er slettes ikke bra for dyret, og mange lider under det. Når det da skal konkurreres i styggeste utseende så mener jeg det blir en form for legalisering av vanskjøtsel av hunder – og i tillegg er det ikke noe jeg oppfatter som underholdende.
(Nå vet jeg at jeg får mange mot meg siden jeg skrev vanskjøtsel, så jeg presiserer her at jeg tror ikke at alle som har slike hunder ikke tar seg bra nok av dem, men det gjelder nok for noen likevel.)
Jeg har alltid vært veldig glad i dyr, har vokst opp i et hjem med dyr og har har alltid hatt dyr selv. Detkan godt være jeg er ekstra håråsår på slike ting fordi jeg oppfatter dyrene mer som mine likemenn enn skapninger som er til for menneskenes underholdning.
Jeg vil det beste for dyrene, og er de syke eller noe er galt, så mener jeg man skal ta dem til dyrlege og få behandling.
En siste ting jeg vil få frem er den sinnsyke avls-metoden mange oppdretter har brukt i årevis (i hele verden) for å framskynde naturens egne genfeil. Det har blitt fremdyrket visse utseender og egenskaper på hunder (og andre dyr) bare fordi menneskene vil ha det slik. Hunder med så mye rynker at det til slutt gror sopp ag andre mikroorganismer i hudfoldene deres, kroniske øyebetennelser, øyne som nesten blir presset ut av hodet fordi de vil at øyene skal stikke langt ut og sikkert mange andre fysiske skavanker.
Slike konkurranser er jo veldig nyttige for disse genfeil-hundene, de blir en sikker vinner.
Og igjen vil jeg si: dette er MIN mening.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 5:20 pm
ser at detta får sinna i kok og det er flott….Så kanskje vi tenker etter når det er snakk om “moteavling” av hunder.Jeg har sjøl sett eksempler på nært hold,hvor avl er grunnlagt på utseende i stedet for bruksegenskaper.Det blei katastrofe for flere individer, de måtte avlives etter kort levetid. Mange blei mentalt ustabile og vanskelig å få sosialisert. Men heldigvis så er detta retta opp(håper jeg da),serøse oppdrettere er kommet til med nytt blod og avlsmateriale. Så alle som skal anskaffe hund: sjekk at det er sunt og rett der du har tenkt å kjøpe hvalp…Ikke godta enkelte oppdretters “personlige smak” og til sist” alle konkurranser som går på utseende er litt håpløst, sett fra bikkjas side. Bikkja vil helst leike i skauen og søla, den.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2010 at 8:30 pm
Helt enig, helt patetisk av VG og lage en konkuranse sånn som dette. Støtter derimot ideen om å stemme på VG’s teiteste journalist.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 7th 2010 at 10:51 am
Så du mener om at noen .. mennesker eller dyr ser stygge ut-og kanskje dem også vet dette selv og er tilfreds med det- kan vi ikke bemerke det på noen som helst måte uten at du vil ta det negativt pga at ordet stygg er med i sammenheng. Det må også finnes stygge ting for at noe skal bli fint og mener du da at man skal utelukke alt det som har skjarm i det stygge. nei fysjom du har en merkelig konservativ mening…mener nå jeg
————————————————————————–
Dette har du tydeligvis ikke forstått, og jeg gidder ikke mate det inn i deg med teskje heller. Hvis ikke du gidder å lese hele innlegget og mine kommentarer så kan du vel ikke ha en formening om hva jeg mener i det hele tatt. Du har ihvertfall ikke forstått meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 7th 2010 at 11:29 am
Vel, noen av disse bikjene er virkelig stygge og fortjener litt omtale. Hva er galt med det? Dyreplageri?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 7th 2010 at 9:08 pm
Lurer på hva som er mest skadelig for hunderaser? Skjønnhetskonnuranser som fører til avling bare pga ekstriør som igjen fører med seg masse sykdommer, som kyniske hundeopdrettere velger å overse, dette er ikke noe som skjer bare hos “bakgårdsoppdretter” ett eks; (dette ble vist på nrk i den serien om hundeavl som gikk i høst) Vinneren av hele konkurannsen var en papillon som ikke kunne gå engang, lå på isposer under premieringen”!! Er ikke det sykt?? Best in class champion; en ihjel-avla stakkar som ikke kan gå engang, det er sunt for hundene??, King charlse cavalier spaniel er blitt avla så til de grader feil at hjernen er for stor til kraniumet, listen er lang over alle raser vi mennesker har ødelagt gjennom systematisk og kynisk avl for å få den “beste” hunden eksteriørmessig.. det er dette som er slemt!! Har selv gått i fella, kjøpte en hund med kun champions på stamtavla, han var så vakker, men hele livet hadde han div sykdommer pga avl, han led ikke men det gjorde lommeboka mi..
Så takk VG for at dere hyller de ikke-perfekte hundene som finnes og setter fokus på de sjarmerende og morsomme sidene til div hunder, som er like mye menneskets beste venn og fortjener en hyllest
OG Hallooooooo; det er bikkjer de skjønner ikke hva ordet stygg betyr, synes alle hundene på bilde har sin sjarme jeg:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2010 at 1:32 am
its supposed to be funny!!! det var jo dritlættis
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 10th 2010 at 6:57 pm
Ikke kom her og si at -alle- bikkjene i konkuransen har gentiske feil. Noen av de var ganske heselige, ja, men resten har bare blitt avbildet på akkurat riktig øyeblikk. Dessuten så kan man ikke sammenlikne VG med folk driver med oppdrett av genetisk svake hunder. VG er ikke leserene sine, og tviler på at noen i sammenheng med denne konkuransen prøvde å avle fram en stygg hund. Jeg mener, det er en ‘for morroskyld’ konkuranse som går der og da, og folk som har noen ganske stusseslige bilder sender inn bare for morroskyld.
Ikke gjør ting mer alvorlig enn det er! Det kan være journalister, politikere og Al Gore sin jobb!
—————————————
VG er ikke leserne sine? hvem er VG til for hvis det ikke var for leserne?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 11th 2010 at 10:41 am
Hehe fy f…. så mye dumt folk får skrive i bloggene sine.
Jaja man har jo ytringsfrihet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 11th 2010 at 12:14 pm
Dette er det dummeste jeg har brukt energi på veldig lenge, men jeg klarer ikke lavære. Skal du virkelig prøve å ta VG nett på en slik sak!? Dette er jo rent uskyldig i forhold til det man EGENTLIG kunne arrestest dem for. Herregud, det er jo en uskyldighet. Gå å legg deg. Og til dere andre: Ikke gidd engang, å sammenligne handikappede og støgge bikjer.
——————————————–
Dette er ikke skrevet for, som du sier, “å ta VG” – men for å få frem min mening og gjerne få en diskusjon rundt det. Og det har jeg faktisk klart ganske godt synes jeg. Til og med DU brukte litt av energien din på dette innlegget
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 11th 2010 at 1:10 pm
Jeg har sendt inn bilde av min mindre sjarmerende boxer, og jeg håper han kommer langt frem i konkurransen!! Så får Norges befolkning sett ham!! Men jeg er jo ikke noe mindre glad i hunden min! Han er stygg, greit nok, men han har den vakreste personligheten du kan tenke deg! Han er mors lille sjarmør!!
Syns egentlig DERE går for langt med å blogge, rope og hyle over slike konkurranser.. Skal dere boikotte naboen når han eller hun vinner denne konkurransen?
Snakk om jantelov ass!
————————————————-
Vi kan vel blogge om hva vi vil, og det gjør ihvertfall jeg. Det er faktisk ytringsfrihet i Norge, og alle har vi et valg om feks etiske forhold. Det er bra å få diskusjoner rundt slike teemaer synes jeg, og ser jo at meningene her er delt. Tror kanskje det er litt overvekt faktisk av dem som er enige med meg.
Og dette er ikke Janteloven, jeg har ikke sagt at jeg er bedre enn deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 11th 2010 at 9:31 pm
Det er ikke hundenes generelle utseende de baserer konkurransen på, det er grimasene de lager. Det blir for dumt å angripe VG for å vise bilder folk har tatt av dyr i komiske situasjoner. Da burde du angripe Youtube for å vise videoer av lol-catz og. Tenk om de ikke vil bli vist som rare? Ta deg en bolle..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 11th 2010 at 11:43 pm
jeg har lyst å se det stygge trynet til han fra vg som lagde artikkelen og jeg har lyst at han skal se meg og se om han tør å kalle noen som skjønner hva han sier for stygg han jævla løe nerden
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2010 at 12:02 am
Ja, nå har jeg gått mot mine prinsipper – å godkjenne anonyme kommentarer. Tydeligvis at denne saken inspirerer mange til å si sin mening, og det er bra med debatt og uenighet.
Til alle dere anonyme (feige?) vil jeg bare si en ting: jeg står fremdeles for min mening, dette synes jeg ikke er verken morsomt, underholdende, bra for dyrevelferden eller i det hele tatt glupt. VG viser sitt sanne jeg og kaster seg på amerika-bølgen med slike tåpelige kåringer. Men, de får oppmerksomhet, sikkert mange nye lesere, ihvertfall får de mange innsendte bilder av aktuelle kandidater.
Men hva med dyrene? Hva med (som mange nevner i kommentarene her) totalt useriøse oppdrettere som avler på spesielle egenskaper som fører til at hundene virkelig lider av det? Hva er underholdende med en kåring av Nrges styggeste?
Til alle dere som er uenige med meg, og til LLE DERE SOM Hr sendt inn bilde av hunden deres:
Støtter dere Dyrebeskyttelsen?
Støtter dere kravet om et eget dyrepoliti?
Føler dere det etisk og moralsk riktig å være med i en slik konkurranse?
Eller blir dere revet med av entusiasme og temker egentlig ikke over hva dere er med på?
Jeg har ihvertfall IKKE endret mening siden jeg skrev innlegget, og kommer heller ikke til å gjøre det.
FY SKAM VG!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2010 at 5:38 am
Nei Herregud, er det noen her som har en eller annen form for hjerneskade eller.. denne damen sier ikke at hunden blir såret eller at den leser vg..DET ER OVERHODET IKKE SAKEN,ELLER POENGET. Disse artiklene trigger disse som avler hunder til å lage en eller annen “stygg” skapning for at vi mennesker skal vinne konkuranser.
Det hun mener er at det er dette som gjør at uskyldige dyr som ikke kan si ifra selv lider. jeg har selv en søt pomeranian gutt som jeg må se inn i øynene hver gang han ikke får puste fordi pusterøret hans kollapser, eller hver gang kneskålene hans går ut av ledd. Dette gjør meg så trist å jeg gråter innvendig å prøver å si unnskyld hver dag og jeg gir han et fantastisk godt hjem, men i dag angrer jeg for at jeg betalte 20 000 kr for et stakkars uskydig dyr som lider.
Men jeg vet at han er hos meg å ikke en eller annen blond bimbo som putter han i vesken sin.. det varmer litt mer.. jeg kan forstå at noen bare ser på dyr som noe mindre verdt, men den meningen kan dere søren meg holde for dere selv.. for denne jenta gjør ikke noe annet enn å forsvare dyrs rettigheter om et godt liv med å uten skavanker.. dere som ikke er så store fan av dyr eller har hunder selv, ser ikke hva vi mennsker faktisk har forårsaket.. dyr lider hver dag pga oss.. vi burde ta en god titt i speilet alle mann..før vi begynner å krisere noen som prøver å gjøre en god gjerning.. å tenk litt lengre hvis hjernekapasiteten strekker til å skjønn at dette har ingenting med hunder som leser VG nett og blir såret å gjøre.. dette handler om menneskers værste fiende: EGOET!!!!
jeg støtter også dere som mener det er meningsløst å diskutere dette og mener det er bortkastet tid, men hva gjør dere her da?? dere kom på denne bloggen av en grunn right? så ta deres ufattelig dårlige å dumme kommentarer og pakk de ned i en koffert å send dem dit peppern gror..å kom dere ut av denne siden. for deres dummhet å idioiti settes ikke så veldig stor pris på. håper dere kan se i dyrene deres øyne med god samvittighet og kan dere det håper jeg virkelig går ut over lommeboken deres.. for vetrinær-regninger er ikke billige=D
——————————————–
Godt at noen ihvertfall forstår innlegget
Takk for bra kommentar!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2010 at 6:11 pm
Har jo mange bikkjer selv, og jeg elsker dem. Allikevel syntes jeg dette ikke er noen grunn til å bli helt hysterisk for.
Ann, prøver du å si at alle som ikke hater denne konkuransen er trangsynte hundehatere som aldri kom seg gjennom videregårende? Kanskje i dine øyne, men jeg i mine øyne er selveste gud!
Faktisk, grunnen til at jeg tok meg bryet å lese og svare på bloggen er at jeg ble direkte provosert. Provosert over at noen kan elske slik en underrase som bikkjer. Jeg syntes nå de er skjønne, og liker å ha en over beina når jeg sover, men jeg respekterer dem over hodet ikke! Aldri skal jeg bøye meg for en hund, de skal adlyde mine ordre! Hvis ikke, så straffer jeg de med å legge de i gulvet og sette tennene rundt strupen deres. Da viser jeg at jeg er større enn de.
Slapp av, det er robuste engelsk settere. De tåler slikt. Dessuten så elsker de meg. De blir så glade når de ser meg, til tross for at jeg disiplinerer dem. Det hender at jeg slår de med en pinne hvis de ikke går pent når jeg vil det. Hunder føler ikke så mye smerte da, så det gjør ikke noe.
Du syntes kanskje jeg er en ignorant bondeknøl, og syntes kanskje det hørtes ut som om jeg er en dyreplager. Til din overraskelse er dette normalt. Det er faktisk slike handlinger og tankeganger man skal ha ovenfor hunder. Legg merke til at dette er jakthunder. Tror ikke man trenger å være så streng med hunder som ikke skal brukes til jakt.
Hva med den filmen om hvor en fyr fra øst-Europa kaster en hund utfor en bro? Det er dyreplageri! Sånt kan du heller skrive om, fordi da hadde jeg støttet deg fullt ut.
Jeg elsker hunder, og vil alltid gjøre det.
————————————————
Hei du. Det er vel forskjell på å respektere et dyr og å underkaste seg et dyr? Synes du bruker rare ord på meningene dine jeg.
Og JEG tror jeg vil karakterisere deg som en dyreplager. Og det er MIN mening.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 5:26 am
Ok.. Hvordan du velger å disiplinere hundene dine er din sak.. Vi lager ikke mye oppstyr men prøver å få folk som skriver inn dumme meldinger som ikke har noe med saken å gjøre til og forstå poenget.. og det handler om mye mer enn hunder som blir såret.. Min far er også bondeknøl og og disiplinerer akkurat som deg.. Og jeg er enig med deg først disiplin så kjærlighet..men dette har heller ikke noe med saken å gjøre..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 1:02 pm
Jeg er på alle måter en dyreelsker. Jeg har hele livet hatt alle mulige dyr og har en stor kjærlighet for hunder. Jeg har jo også selvfølgelig tatt bilder av hundene mine der de ser ekstra teite eller dumme ut bare for moro skyld. Det gjør vi jo av kameratene våre også.
Jeg ser absolutt ingenting støtende eller farlig med denne konkurransen. De hundene vi ser bilde av her er jo vanlige hunder som bare et tatt et morsomt bilde av. Altså en Yorkshire Terrier ser jo alltid helt teit ut etter den er blitt badet. Men det er jo ikke synd på den for det.
Jeg syntes det arbeidet dere har lagt inn i å stoppe denne konkurransen bør heller vendes mot å stoppe f.eks pels-industrien, eller sirkusene som bruker dyr, eller de milde straffene dyremishandlere får for å mishandle dyrene sine.
——————————————–
Jeg har brukt krefter i mange år jeg, på å forsvare dyrenes rettigheter. Blant annet har jeg hatt en underskriftskampanje på underskrift.no med krav om å forby sex med dyr i loven. (dette forbudet forsvat nemlig da “homo-forbuds-loven ble opphevet på 70-tallet. Her var nemlig sex mellom homofile likestilt med sex med dyr).Nå fikk vi jo nettopp en ny dyrevernlov der dette er ivaretatt, og da ble kampanjen selvfølgelig avsluttet.
Likevel må jeg få lov å si at jeg synes VG’s konkurranse her er forkastelig, og etter kommentarene her å dømme så er det ikke bare meg som mener det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 1:05 pm
Og til deg Tobias som slår hundene dine hvis de ikke går fint når du vil det: Du føler deg vel som en stor mann du. Og jakt ja. jo det skjønner jeg jo at du må. Det står jo mellom liv og død for deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 6:05 pm
Jeg er akkurat like mye i mot slike “styggeste hund-konkurranser” som ejg er i mot vanlige hundeutstillings-konkurranser.
Og miss world-konkurranser for mennesker.
Skal man konkurrere bør det vel gjøres i noe man faktisk selv kan påvirke – ikke noe som er medfødt. Feridgheter av ett eller annet slag.
————————————
Veldig bra Tale
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 6:06 pm
Jeg kan egentlig rette førsteinntrykkene av meg. Ikke meg som jakter, faren min som gjør det. Syntes jakt var kjedelig. Jeg bare disiplinerer dem. Ikke med slag heller, for det forstår ikke bikkjene.
Ja, ja, jeg overreagerte litt der. Det er ikke så ille som det hørtes ut, men de var i stedet for å skjelle ut folk og kalle dem hjernedøde idioter, noe som de ikke er. Jeg er ikek en brutal tyrann, og burde nevne det at jeg kun tyr til slike tiltak hvis jeg blir knurret til eller værre (glefsing, biting) Dette er irrelevant til saken, vil bare rette opp noen feil inntrykk.
Egentlig er jeg en ganske feminin filosofisk bygutt, derfor er det så ironisk… ^^
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 6:09 pm
jeg både enig og uenig med flere her.hadde selv en hund som kansje ikke var av de peneste,mangletange tenner og vek en del fra rasestandarden.jeg har måttet tåle mange stygge kommentarer for denne hunden,men han hadde en suveren personlighet som de fleste savner,å derfor fortsetter jeg å velge rasen også.Jeg liker i utgangspunktet ikke slike konkurranser,se bare på verdens styggeste hund i -09,en chinese crested,som var alvorlig syk….å dette ser jeg jo går igjen her også..syke hunder som liksom skal konkurrere om å være norges styggeste..ta f.eks. hunden med hjerneskade…jeg synes det er helt forferdelig..konkurransen skulle vært kun for friske hunder,å hett noe sånt som norges styggeste/tøffeste hundebilde!greit nok med konkurranse,så lenge det omhandler friske sunne hunder..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 6:29 pm
Litt teit konkurranse, men synes da den er rimelig uskyldig også, og jeg ser ikke helt hvordan dette støtter useriøse oppdrettere? Ligger et bilde jeg har tatt der faktisk, oppdaget det helt tilfeldig (ikke jeg som sendte inn), av golden retrieveren Toya. Hun er jo verdens skjønneste, men er et meeeget uheldig bilde kan man si. Og uansett, det er jo helt klart at disse “stygge” hundene er elsket, er ikke det det viktigste?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 6:31 pm
Og til denne tobias, ærlig talt nå får du gi deg. Du elsker ikke dyr om du slår dem med pinner. Vet du virkelig så lite om den rasen du holder, at du ikke er klar over at det er en utrolig myk rase? Hundene dine er jo et redskap også, desto større grunn til å behandle dem med respekt og sette pris på det arbeidet og den hjelpen de gir deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 6:48 pm
Jeg synes dette er totalt forkastelig. Hverken dyr eller mennesker kan noe for utseendet som de er født med. Jeg er heller ikke glad i hundeutstillinger, som jeg ser på som dyreplaging. Jeg har en Bichon som ikke lever opp til rasestandarden. Den er frisk og glad. Og får virkelig være HUND
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 7:29 pm
Smakløst! slutter å kjøpe VG etter dette. Hvor lavt kan ei blafiile synke? Fysj! Hva m å kåre VGs styggeste medarbeider? – leser? uendelighetene er uendelige – lavmålt er lavt – helt i bånn – 0 hilsen Voffen og Doffen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 9:24 pm
Sa jo at jeg bare overreagerte da jeg skrev det, og det kom ut litt brutalt og kynisk. Det er jo slik oss nordmenn får ut sinnet vårt. Krangle på internett ^^
Det er bare et lett slag bak. Egentlig så løy jeg med det, bruker ikke den metoden, men jeg vet om den. Det skal ikke gjøre vondt, bare få dem til å forstå. Ingenting galt med det. jeg lover at alt det jeg skrev, skrev feg for å høres mye mer brutalt ut enn det er, kun for å provosere en enkelt person som mente oss motstandere er hjerneløse.
Litt lei av å krangle her, men det har vært gøy. Lenesim, ønsker deg lykke videre, og håper du hadde det like morro å argumentere som meg. Det har vært gøy å være fiender. ^^
Det er jo slik oss nordmenn får ut litt damp. Krangle med totalt fremmede på internett. Ikke vel? Ingen skal komme her og si at de ikke er i det minste ute etter å provosere. Selv om det er for å provosere de som provoserte til å begynne med ^^
———————————————-
Ja ja. Ærlighet varer vel lengst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2010 at 10:05 pm
Syns innlegget ditt var kjempebra, og blir glad av å se at så mange bryr seg om dyrene våre!
Måtte avlive hunden min i august i fjor, en cavalier king charles spaniel, pga hjertefeil og lungeemboli. Dette er veldig vanlige “feil” ved disse dyrene, som gjør at de plages og tilslutt har det vondt. Noe mange ikke helt skjønner er at selvom hunden tilsynelatende ser ut til å ha det bra, betyr det ikke at han/hun har det. Hunder er rett og slett sånn at de ikke viser at de har det vondt før de har det virkelig vondt. Det var med tungt hjerte at vi avlivet han, kun seks år gammel, men hjertet hadde vokst seg så stort at det presset på luftrøret.
Syns det er trist at så mange ikke ser alvoret når det gjelder avl, og oppdrettere som kun er ute etter pengene. Det går utover dyrene, som må lide og mister mange år de kunne hatt om de var friske.
Vil takke deg for innlegget ditt, det var veldig oppløftende å lese at det faktisk er en del av oss som bryr oss.
Les gjerne innlegget mitt om programmet som gikk på nrk om avl, på barekristineprat.blogg.no, litt ned på siden
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 15th 2010 at 3:50 am
Å herregud så barnslige du er tobias.. Jeg rettet min kommentar til de som skrev at hundene ikke blir såret og de som mente at hundene ikke leser vg.. Sånt syntes jeg er hjernedødt altså når det ikke er relevant ,men sier sånne idiotiske ting som det bare for å si noe.. Da blir JEG provosert..beklager hvis du følte deg truffet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 15th 2010 at 3:59 am
Hvis du tror jeg blir provosert av deg tobias så tar du veldig feil.. Jeg syntes at du oppfører deg barnslig.. Jeg kalte ikke alle hjerneløse idioter som ikke har gått videregående, jeg rettet min kommentar til disse som kom med usmakelige uttalelser som ikke hadde noen mening, virket ikke som de hadde lest bloggen ordentlig og da syntes jeg de kan holde kjeft egentlig.. Jeg kritiserer ikke de som har skrevet et godt innlegg med relevante ting om hvorfor de er uenige.. Alle har forskjellige meninger å man sier det man har vett til..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 15th 2010 at 7:58 am
En ting til tobias jeg blåser i andres mening de kan mene akkurat hva de vil for min del. Jeg har ingenting imot konkuranse eller at andre ikke har samme mening som meg å det tror jeg du forstår om du leser hva jeg skrev en gang til.. Jeg skriver ikke til DEG eller ALLE andre, jeg kalte de som tror at man lager et innlegg om akkurat dette på grunnlag at man mener det ikke er galt fordi hunder leser ikke vg?:S eller de blir ikke såret? Dette er hjernedødt. Da har man ikke forstått poenget.. Jeg syntes det er bra vi ikke har samme mening for det hadde jo ikke vært noe artig:) men jeg skjønner ikke hvorfor du begynte å skrive om respekt og disiplin av hunder? Jeg sa aldri noe om det.. Det virket sånn på deg at jeg tror at hunden min er gud og jeg er slaven hans eller noe?:S han vet godt hvem som bestemmer i huset og slikt men jeg slår ikke hunden min.. Jeg har fått respekt ved å være verbal og legge han på ryggen ufrivillig for da underkaster han seg hvis han glefser/ knurrer til meg.. Dette har funket fint.. Og denne engelsk setteren du snakker om? Hvor får du det fra at disse er robuste? Jeg trodde du snakket om en husky eller noe jeg?? For fugle hunder fins jo ikke robuste:S
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 15th 2010 at 6:11 pm
Heisan:)
Jeg synes det er en artig konkurranse.
Hvorfor er det bare de “perfekte” hunden som skal komme i rampelyset.
Jeg har selv en Fransk Bulldog på 9,5 år, med litt spesiellt utseende, men for meg er hun bare verdens herligste, snille og vakreste hund
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2010 at 12:55 pm
“Hva i loven? Muligens §§ 4, ,5 ,6 ,23 og 24.”
Du kan ikke bare dra tilfeldige praragrafer ut av rævva, skjønner du. Eller mener du kanskje at disse hundene ikke får husly og stell? Eller kanskje du sitter på informasjon om hvor ofte dyrevernnemda utfører stikkprøver i den regionen?
Skjønner at du brenner for dyrevern, det er du ikke alene om, men det gjelder å velge kampene sine.
——————————————–
Jeg skrev muligens, ikke noe bastant over det ordet. Og jeg dro ikke tilfeldige paragrafer ut av ræva nei – som du tror.
Og jeg skriver og mener hva jeg vil, så kan jo du gjøre det samme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2010 at 5:04 pm
Denne konkurransen er så smakløs som det går an å bli!
——————————–
Ja, du fant ordet – smakløs!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2010 at 7:47 pm
konkurranser som dette ser jeg ikke så høytidlig på nei.. for det første går den ikke ut over hunden fordi en hund kan ikke vite at han er avbildet på nettet… for det andre er det ingen forskjell på å kåre styggeste hund som fineste hund når nesten alle hunder som er renrase er avla på feil… Ritchbacken ble avla frem til å ha pels groende feil vei midt på osv osv.. utallige eksempler som har gjort til at rasehundene også lider.. så hvorfor ikke da ha en konkurranse for de hundene som ikke holder opp til de “renrasede” kravene..
Jeg elsker dyr selv og er glad i mine katter.. har hatt både rase og huskatt og det er ikke alle som er like pene.. slik er det jo i menneskeverden og..Heller kan en ikke si at alle helt renrasede hunder alltid er fine.. for smaken varierer fra menneske til menneske..
Er det ikke viktigere å fokusere dyrevernet på noe annet enn missekonkurranse i så uhøytidlig grad av det VG presenterer… Hva med testing av kosmetikk på dyr.. pelsindustrien.. kyllinger som ofte er alt for mange i samme bur osv osv..Dyr som lider pga oss mennesker.. Disse dyrene i denne konkurransen får nok både mat, et hus og en eier som elsker dem! Det er mer enn de mange andre dyr får skal en tro tallene som viser omplassering av kattter og hunder.. Det er flere vanlige dagligdagse ting som er mer alvorlig enn bilder på nett vil jo jeg si da..
——————————————————————–
Ja, jeg vet at det er masse mer dyre-uvennlige ting å ta fatt på, men kunne ikke dy meg da jeg så VG’s stykke om denne konkurransen, jeg liker det ikke i det hele tatt, og når man ser på USA’s tidligere konkurranser så skjønner jeg ikke hvordan noen kan i det hele tatt delta. Jeg er nok sikker på at de fleste av de som konkurrerer her tar godt vare på hunden sin, det skulle bare mangle – men likevel synes jeg slike konkurranser er uspiselige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2010 at 9:03 pm
Ooo, skikkelig farlig. Tror hundene ikke skjønner hva som skjer. Eneste folk gjør er å ta ett bilde, laste opp, og vente. Bikkjene merker ingen verdens ting. Hvorfor skal folk alltid være så kjedelige å ha “Kåring av verdens vakreste jente” eller “Norges fineste katt”. Jeg syns det er bra og artig at VG tar det ett steg videre med “Norges styggeste hund”. Og en annen ting, det er alltid damer som reagerer negativt på sånne her ting. Hvorfor? Jo fordi dere rett og slett ikke eier humor. Alt er så “ååå, stakkar *boo-freaking-hoo*” Skaff dere litt humor a.
————————————————————
Jeg vet da utmerket godt at hundene ikke har vondt av at det tas et bilde av dem, det er jo slett ikke det som er poenget her. Hvis du hadde gidda å lest innlegget + mine kommentarer så hadde du skjønt det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2010 at 9:17 pm
Hel enig med deg at dette var smakløst.
Hjertet mitt brister for disse stakkars små som blir offer for en slags godtatt mobbing.
Disse gir garantert sine lite verdige eiere ubetinget kjerlighet og fortjener kun kos og kjerlighet tilbake, ikke latterliggjøring. Skulle likt å se at VG lagde en slik konkurranse på mennesker…skulle det liksom vært greit. Jepp.. fy skamme seg til VG
———————————————————–
Ikke bare latterligjøring, men en slags godkjenning av at det er helt allright med fremavla genfeil. Det liker ikke jeg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 16th 2010 at 9:48 pm
Når begynner VG’s kåring av norges styggeste person da?
Om de ikke lister navnet på folka bryr de seg vel ikke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2010 at 11:28 am
Dette må være noe av det mest latterlige jeg har lest på lenge
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2010 at 12:27 pm
Enig med deg Lenesim. Jeg ble veldig lei meg når jeg leste dette. Det er smakløst og kvalmt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2010 at 5:42 pm
det blogginnlegget her må være det mest idiotiske jeg har lest i hele mitt liv.. minner litt om sånn der Oslo vestkant-dyrebeskyttelses-mani.. typisk sånn der berte på 17 som ikke har et problem i hele verden og vil redde alle dyra i hele verden fordi de har så store, blanke, våte øyne.
ha nå humor, folkens.. nesten trist hvor høytidelig enkelte skal være. DETTE kan man slå opp, liksom, men å skrive et krasst innlegg rettet mot verdenssamfunnet grunnet for lite støtte til Haiti, DET er det ikke så nøye med.
————————————————————-
Alle har ikke samme mening, og alle kan ikke skrive innlegg som behager alle, og for det tredje så kan du legge til 30 år på alderen du tippa på meg.
Og for det fjerde så hvis du sjekka datoen innlegget var laget så ser du kanskje at det var en stund før tragedien på Haiti.
Jeg mener hva jeg vil, og jeg skriver hva jeg vil i min egen blogg som jeg faktisk betaler for å ha. Så kan jo du gjøre det samme i din.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 17th 2010 at 7:20 pm
Herregud. Er det mulig å bli mere hårsår? Jeg ler så jeg griner her
Flaks for meg at det finnes folk uten sans for harmløs humor, så får jeg meg noen herlige latterkick
)
————————————————————
Ja ja, er den best den latteren som er på andres bekostning?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2010 at 1:11 pm
I Kina spiser de hunder til middag uansett hvor søte de er! Her i Norge tar vi vare på hunder uansett hvor “stygge” de er. Hva er værst? Har ingen tro på at dette fører til økt avl på “stygge” raser. Hunder er blandt de dyrene som har det best i dette landet! Støtt grisen istede
——————————————————-
Det er nok ikke alle oppdrettere i Norge heller som er seriøse….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2010 at 1:42 pm
Er det ingen grense for hvor stokk dum det går an å bli?
Slike som dere svekker kraften til dyreforkjempere, ved å snakke som om dette påfører hunden lidelse. Slike bagateller får folk til å tro at alle som beskytter dyr er stokk dumme og mentalt tilbakestående. Tenk litt gjennom hvor utrolig dumt det høres ut før du publiserer slik bullshit, begynner å tro at du ikke er seriøs og bare prøver å få oppmerksomhet. Jeg kan ikke få understreket dette nok; MAN KAN IKKE SAMMENLIGNE EN HUNDS INTELLIGENS MED MENNESKET, det gjør den absolutt INGEN ting om noen tuller med utseendet dens. Tenk på de som faktisk kjemper for dyrs rettigheter, deres slagkraft blir SVÆRT svekket av denne typen fjas. Ta deg en pille.
——————————————————–
Hallo du: Hvor i innlegget eller i mine kommentarer har du sett at JEG har sammenlignet intelligensen til hund og menneske? Kanskje du burde lest litt bedre før du uttalte deg her. Er det noen som er useriøse her så ligner din kommentar veldig på noe slikt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2010 at 5:00 pm
oh lord lene.. Ikke gidd noen er bare “sånn”.. Du vet at det ikke er noe vits i å diskutere med noen som ikke har lest innlegget eller kommentarene, de har ingen anelse hva du/vi mener.. .. Enten har de ikke hunder ellers har de ikke satt seg inn i “hundeverden” hvor det fins psycho oppdrettere og stygge sykdommer som faktisk er VÅR skyld. Dere som er så useriøse og stygge i munnen: for det første les innlegget pluss kommentarene. Ikke bare et og to men alle sammen!! Dette er ikke noe fjortiss opprør men virkeligheten.. Hvilken planet lever dere på da tullinger ass.. Kan nevne ti raser som er fremprovoserte genfeil som kun vi mennesker har skyden i.. feks kinesisk nakenhund? Er de pene? NEI! Hvorfor vil mennesker skape sånne raser? For å vinne slike konkuranser se på de opplastede bildene av disse hundene å legg merke til at halvparten av de er av denne rasen..
————————————————————
Ja, jeg visste ikke om skulle svare eller ikke, men kunne ikke la være. Men er veldig enig med deg – de burde faktisk lest litt før de skrev sine kommentarer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2010 at 12:19 pm
Veldig veldig enig med Torstein! Dette høres ut som et barnslig fjortissopprør, først og fremst med tanke på å få oppmerksomhet.
Hunder som ser “stygge” ut, behøver ikke å lide av den grunn. Enkelte av hundene innenfor braciocehalic-genren har dog litt pusteproblemer, men dette er ikke alle.
Har selv to deilige vofser, den ene er pen, den andre ikke fult så pen. Men de er like glad, og jeg synes de er akkurat like søte.
Dette er en morsom konkurranse!
——————————————————–
Det er jo godt vi er forskjellige da. Og så tillater jeg meg å svare på samme måte:
Dette hørtes ut til å være en barnslig fjortis-kommentar!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2010 at 7:35 pm
til alle dere idioter som skriver at hunden ikke tar skade av det, nei vi skjønner jo at bikkja ikke leser Vg! eller vet at vi synes den er stygg. Men det er likevell en sak som gir og kan oppmuntre negative holdninger til dyr og favorisering/neglisjering, da må dere i så fall være for å lage en styggeste baby-contest? babyer kan jo ikke lese.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2010 at 8:32 pm
Ett veldig enkelt premiss jeg synes funker bra, unge dame: No victim, no crime…Ser ut som om flertallet er enig med meg og VG om dette…savner belegg for hvordan i huleste dette på noen som helst måte bryter med dyrevernloven? Kan du si mer om dette? Kjempeflott med engasjement for dyr, men dette er dyr som har eiere som elsker dem…Finn noen dyr som trenger hjelpen din heller du
————————————————–
Takk for komplimentet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2010 at 3:43 am
helt enig. det er rett å slett sjokkerende..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2010 at 4:03 pm
Tenk om det var en konkuranse om hvem som var norges styggeste menneske? Ville noen bli likt å bli nominert tild et kanskje? Det tviler jeg sterkt på, selv om dyrene ikke kan si noe så betyr ikke det at vi skal gjøre narr av dem! VG kan SKAMME seg for dette. Uansett om hunden har en feil, så skal den ikke gjøres narr av! Jeg ville selv ALDRI meldt på min hund på en sånn konkuranse uansett hvordan han så ut! Tenk dere om!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2010 at 12:58 pm
Kjære bloggeier!
Først må jeg si -takk til alle reflekterte mennesker som taler dyrenes sak,takk til dere som har brukt energi og tid på å sette seg inn i bla genetikk,dyrevernloven,som gir av seg selv,jobber med dette på fritiden og som er i kontakt med dyrene fysisk! Kunnskap er makt!
Bloggeier sa: Å, schaferhunder ER jo verdens vakreste hund – men det sier jeg bare fordi jeg har vokst opp med en som “søster”.
Du er rask til å uttale deg om genetikk og mangler her i bloggen din,men du elsker schäferhunden,slik den er idag…?
Jaja..det er godt vi ikke trenger å være konsekvente i våre meninger allemann!
Man kan si mye om amrikaniseringen av Norge,om vg og slike tilsynelatende ufarlige konkurranser,men det skal jeg ikke bruke energi på her!
Jeg tar selvkritikk..at jeg gidder å bruke energi på dette! Men bloggeier : skaff deg heller litt mer kunnskap og erfaring før du bærer dyrenes fane,er du snill! Skal man være så dramatisk på dyrenes veine,så er dette et hån til oss som faktisk gjør noe!
Mvh
Oppgitt
——————————————————-
Skal si du uttaler deg om meg som om du hadde kjent meg hele livet! Hvordan du kan trekke slike konklusjoner om meg, etter kun å ha lest dette innlegget + mine kommentarer og svar på kommentarer er jo helt ufattelig. Og hvis du mener at jeg håner mennesker som jobber for dyrevelferd, ja så blir det din mening – og den mener jeg er ganske subjektiv da.
Dette innlegget er en kort beskrivelse av min mening om at Norges største avis kårer Norges styggeste hund. Og jeg er ikke bastant når jeg nevner dyrevernloven – jeg sier “muligens”.
Kunnskap og erfaring med dyr mener jeg å ha, har levd med forskjellige dyr hele mitt liv. Og det merkes at du sikkert tror at jeg er en “fjortis”, men der tar du veldig feil.
Og unnskyld meg da, for at jeg sa at schæferhunden er verdens vakreste hund. Jeg har veldig liten erfaring med “dagens” schæferhunder, men den som jeg kaller for min søster var, for meg, verdens vakreste hund – og det var tilfeldigvis en schæferhund. Og jeg synes disse hundene er vakre men det betyr ikke at jeg mener det er bra å avle på egenskaper som utstillings-utseende. Hundeutstillinger har jeg IKKE sansen for i det hele tatt.
Og at du føler min mening som en hån mot deg – det er faktisk ditt problem. Du gadd til og med bruke av din energi på å skrive en fullstendig anonym kommentar, noe som egentlig ikke kvalifiserer til godkjenning. Når jeg likevel godkjenner så er det fordi jeg følte trang til å svare deg.
Selvtilfredshet liker jeg heller ikke!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 23rd 2010 at 8:34 am
Du oppgitt student.. Bloggeier er ikke 15 lissom.. Hvor gammel er du igjen lenesim? Over 40? Og hvis hun vokste opp med en schäferhund så er jo den moen år siden.. Det er ganske stor forskjell på den i dag og den for 30 år siden..
—————————————————-
Hm, jeg er nærmere 50 enn 40, men noen tar visst seg selv veldig alvorlig og tror at ikke andre kan mene fornuftige ting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende